Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48360
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Ferreira, Cassiano de Andrade | - |
dc.creator | Notini, Lucas | - |
dc.creator | Campos, Rafaella Cristina | - |
dc.creator | Villarta-Neder, Marco Antônio | - |
dc.date.accessioned | 2021-10-08T21:04:04Z | - |
dc.date.available | 2021-10-08T21:04:04Z | - |
dc.date.issued | 2020-01 | - |
dc.identifier.citation | FERREIRA, C. de A. et al. Do caipira apaixonado ao Sertanejo Universitário: uma análise do discurso. Revista FSA, Teresina, v. 17, n. 1, p. 230-251, jan. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.12819/2020.17.1.12. | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48360 | - |
dc.description.abstract | This article analyzes the transformation of speech used in the lyrics of country songs over the past decades. In general, it is a comparison between the speech observed in country songs from the 1960s, 1970s, 1980s and 1990s and the country songs of the years 2000 and 2010. The methodology of work is based on the critical discourse analysis contained in the lyrics of songs sertanejas written in both periods of pre-set time. There was a colossal change in musical compositions of backcountry genre in recent decades. While the songs of the 1960s,1970s, 1980s and 1990s referred to the man of the field as a being in love for his land and his family, especially his "beloved", and that, despite having moved to the city, never forgotten of his life in the field, which misses; the farmer portrayed in the songs of the 2000s and 2010 went from employee stripped the farmer goer ballads. The countryside has become a very different place than it was portrayed in country songs from previous decades. Now the farm has internet, pickup trucks and imported car. | pt_BR |
dc.language | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Centro Unversitário Santo Agostinho | pt_BR |
dc.rights | acesso aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.source | Revista FSA | pt_BR |
dc.subject | Música sertaneja | pt_BR |
dc.subject | Êxodo rural | pt_BR |
dc.subject | Análise crítica do discurso | pt_BR |
dc.subject | Country music | pt_BR |
dc.subject | Rural exodus | pt_BR |
dc.subject | Critical discourse analysis | pt_BR |
dc.title | Do caipira apaixonado ao Sertanejo Universitário: uma análise do discurso | pt_BR |
dc.title.alternative | From passionate hick to university Country: a discourse analysis | pt_BR |
dc.type | Artigo | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente artigo analisa as transformações do discurso utilizado nas letras das músicas sertanejas ao longo das últimas décadas. De modo geral, faz-se uma comparação entre o discurso observado nas músicas sertanejas das décadas de 1960, 1970, 1980 e 1990 e as músicas sertanejas do final dos anos 2000 e 2010. A metodologia do trabalho está fundamentada na Análise Crítica do Discurso (ACD) contida nas letras das canções sertanejas escritas nos dois períodos de tempo pré-estabelecidos. Observou-se uma mudança colossal nas composições musicais do gênero sertanejo nas últimas décadas. Enquanto as canções dos anos 1960, 1970, 1980 e 1990 se referiam ao homem do campo como um ser apaixonado, pela sua terra e por sua família, especialmente a sua “amada”, e que, apesar de ter se mudado para a cidade, nunca esqueceu a sua vida no campo, da qual sente saudades; o homem do campo retratado nas músicas dos anos 2000 e 2010 passou de sitiante despojado a fazendeiro afortunado, frequentador de baladas. A zona rural se tornou um lugar bem diferente do que era retratado nas músicas sertanejas das décadas anteriores. Agora a roça tem internet, picapes e carro importado. | pt_BR |
Appears in Collections: | DCH - Artigos publicados em periódicos DEL - Artigos publicados em periódicos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ARTIGO_Do Caipira Apaixonado ao Sertanejo Universitário Uma Análise do Discurso.pdf | 269,97 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License